Jeg vil leve

image

Jeg fant en liten bok på restesalg etter mammutsalget. Det var Marte Wexelsen Goksøyrs selvbiografi: Jeg vil leve.

Den er liten av format, og bare 140 sider. Men om den er liten, så er den ikke mindre viktig.

Marte W Goksøyr er en modig kvinne, hun taler saken til mennesker med funksjonsnedsettelser, og går ikke av veien for å tale statsministeren midt i mot. Hun har selv Downs syndrom og forsvarer retten til å leve selv om man har et kromosom for mye. Derav tittelen: Jeg vil leve.

I boken intervjuer hun sin mor og far,  en venn, Fabian Stang som er ordfører i Oslo, og statsminister Jens Stoltenberg.  Foreldrene blir intervjuet om hvordan det var å få et barn med Downs syndrom, og hvordan det er å ha Marte i familien. De to politikerne må svare for hva som er problemet med mennesker med Downs, hva de har gjort for at alle skal ha like muligheter,  og hva de vil gjøre videre .  Hun er imot tidlig ultralyd og abort av fostre med Downs syndrom. I denne sammenhengen opplever hun seg selv som «utrydningstruet».

Det er sterkt å lese om hvordan det å ha Downs syndrom oppleves fra innsiden , å føle seg annerledes, og at folk ikke ser hele personen, men kun syndromet.

«Da jeg begynte i barnehagen, ble jeg integrert, de andre bare begynte. Integrert fra hva da? Beryr det at jeg egentlig ikke hørte til? Er det noen som fra fødselen av ikke har en selvfølgelig plass, med de samme rettigheter som andre?»

I tillegg til å være samfunnsengasjert er Marte W Goksøyr skuespiller og har hatt roller på Torshovteatret og Riksteateret. Hun har laget dokumentarfilm om sitt liv,  holdt foredrag og deltatt i tv program og debatter. Vi kommer helt sikkert til å høre mer fra henne.

Et flott forbilde og inspirasjonskilde!

Her kan du lese mer om Marte W Goksøyr, og  Omtale av boka.

Legg igjen en kommentar